h1

Peringatan Dari Tuhan

April 26, 2009

“Mengapakah kamu menyuruh orang lain melakukan kebaikan sedangkan kamu melupakan dirimu sendiri? Padahal kamu membaca al-Kitab; Maka tidakkah kamu fikirkan?”
(Al-Baqarah: 44)

“Hai orang-orang yang beriman, mengapakah kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan?
Amat besar kebencian di sisi Allah jika kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan.”
(As-Saff: 2-3)

Ayat-ayat di atas sudah cukup memadai sebagai peringatan kepada diri ini untuk melakukan setiap apa yang diperkatakan – baik di lidah, di helaian kertas, ataupun di blog. Amat berat amaran dari Tuhan kepada mereka yang mengatakan apa yang tidak mereka kerjakan.

Namun, janganlah kerana ini kita membataskan diri kita untuk memberi nasihat kepada orang lain. Ayat-ayat Allah dan Rasulnya tidak lain tidak bukan adalah untuk disebarkan. Apa-apa jua kalimah kebaikan adalah untuk dimanfaati oleh sekalian umat manusia. Namun, kita perlulah berusaha untuk melakukan setiap apa yang kita perkatakan itu, dan memastikan diri kita tidak termasuk dalam golongan yang diberi ancaman dalam ayat-ayat di atas, naudzubillah.

Semoga saya yang lemah, serba kekurangan dan sering melakukan kesilapan ini juga tidak tergolong dalam kelompok tersebut. Takut-takut pahala yang diharapkan, tetapi azab Allah yang menanti, naudzubillah. Apa-apa perlakuan saya yang tidak selari dengan apa yang keluar dari mulut / tulisan ini, maka wassini (nasihati ku).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: